Prestaňte hazardovať so životmi cyklistov!

Autor: Peter Hollý | 10.8.2015 o 7:00 | Karma článku: 9,63 | Prečítané:  3212x

Na Slovensku je leto aké má byť. Horúce, slnečné, bez dažďov. Ale to, že vonku poriadne pripeká, cítiť aj na vyjadreniach a názoroch poniektorých jedincov, ktorým štyridsať stupňové teploty asi úplne zavarili mozog.

Občianske združenie Cyklokoalícia prišlo v rámci pripravovanej novely zákona o cestnej premávke s návrhom, aby sa zrušilo nosenie cyklistickej prilby pre všetkých cyklistov mimo obce. Prezident združenia Peter Netri považuje súčasný stav, keď je prilba mimo obce povinná, za nezmyselný. „Cyklocesta mimo obce s vylúčením automobilovej dopravy je oveľa bezpečnejšia, ako rušná mestská komunikácia," vysvetlil.

Netri upozornil i na to, že prilba okrem toho, že chráni i zvyšuje riziko pádu či nehody. Vďaka jej zväčšenému objemu môže cyklista zachytiť hlavou prekážku. Podľa Netriho sa tiež ukázalo, že vodiči sa rôzne správajú k cyklistom s prilbou a bez nej. "Ak ste žena bez prilby so sukňou, vodiči vás obiehajú bezpečnejšie, ako keď ste v saganovskom drese s prilbou. Prilba môže priťahovať nehody," argumentuje Netri.

Združenie presadzuje, aby sa cyklisti mohli sami rozhodnúť, či a kedy prilbu použijú. Argumentujú pritom výskumami, podľa ktorých je jediným jednoznačným efektom povinných prílb zníženie počtu cyklistov. Prezident združenia Peter Netri vysvetlil, že iba dve krajiny na svete Austrália a Nový Zéland majú prilbu povinnú všade a pre všetkých.

Po prečítaní týchto jeho slov som si musel dať studenú sprchu a poriadne sa poštípať, či sa mi nesníva. Také množstvo hlúposti, nezmyslov a demagógie môže povedať iba niekto, kto v živote nesedel na bicykli, nešportoval a má averziu a komplex z cyklistov, kolobežkárov, bežcov... Niekto, kto si na bicykel nikdy nesadol, ani len na ten hračkársky v nákupnom centre. Slovenský absurdistan v najdokonalejšom prevedení.

Prilba zvyšuje nehodovosť a pády, prilba znižuje počet aktívnych cyklistov, kvôli prilbe môžete naraziť do prekážky... To sa mi asi sníva. Môžem pánovi Netrimu úplne pokojne povedať, že je demagóg. Tých dôvodov je milión. Ten, kto si kúpi bicykel alebo bicykle za niekoľko stoviek či tisícok eur, k tomu vybavenie a oblečenie, má aj na prilbu za niekoľko desiatok eur, takže kúpyschopnosť a počet cyklistov na cestách prilba neovplyvňuje... Skôr naša pohodlnosť, apatia a laxnosť k sebe samým.

Cyklocesty tak, ako ich poznáme zo zahraničia na Slovensku takmer neexistujú, alebo sú iba sporadické a zle udržiavané. Komunikácie v mestách aj mimo nich sú vhodné pre tanky, terénne vozidlá či traktory. Prejsť krížom cez Bratislavu, či iné mesto, na cestnom či horskom bicykli je adrenalínovým športom, kde ide o život na každej križovatke, na každom semafore. Bez prilby? Áno, ak ste samovrah, alebo šialenec.

Ukážkovým príkladom je bratislavský lesopark, alebo ak chcete autopark, kde je životunebezpečné chodiť pešo a nie ešte na bicykli. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal či riaditeľ Mestských lesov Vladimír Kuťka a jeho ľudia si totiž na Železnej studienke urobili biznis s vývozom dreva. Tam, kde máte oddychovať a relaxovať počítate kamióny, nákladné autá a ťažké lesné mechanizmy. Cesty určené na turistiku, cyklistiku a oddych slúžia na zvážanie tisícov kubíkov dreva a podľa toho aj vyzerajú.

Osobne som už mal počas leta dva pády na bicykli. Na plne frekventovanej ceste a približne v 30 kilometrovej rýchlosti. Práve na podobne udržiavaných cestách, plných výtlkov, nerovnosti, špiny. Ak by som nemal prilbu, tak je po mne. Žiadne frajerstvo, riskantná jazda po krajnici, v daždi, nezmyselný exhibicionizmus... Banalita. Vysypaný štrk v zákrute, roztopený asfalt a už som letel. Škrabance, modriny, pomliaždeniny a odreniny boli iba maličkosťou oproti prilbe, ktorá bola rozbitá ako škrupina od vajíčka. Nie tuctová z hypermarketu. Značková a kvalitná, čo som zistil hneď po páde. To je ten rozdiel medzi argumentáciou od kancelárskeho stola v obleku s kravatou a praxou. V takýchto situáciách zistíte, čo je potrebné a správne, čo iba populizmus a demagógia. Či mať prilbu, alebo sa ňu pozerať doma v skrini. Frajerov, čo bez prilby hazardovali a iba hodili rukou, sú plné cintoríny. Ročne najazdím do 3000 kilometrov, ale bez prilby by som na bicykli nešiel vysypať ani smetný kôš.

Pán Netri by si mal urobiť doma malý experiment s vlastnou hlavou. Skúsiť padať na zem v rôznych rýchlostiach pri chôdzi, behu, či na bicykli. Aby zistil, aké je to úžasné a vzrušujúce. Bez prilby. Veď častokrát stačí padnúť pri chôdzi na hlavu a môžete mať celoživotné problémy, nie to v rýchlosti a ešte aj na bicykli. Na hlavu stačí, aby ste padli raz a „šikovne“ a bude to zároveň naposledy. Potom by som od vás pán Netri ako rodič, manžel či poisťovňa vymáhal náhradu škody, či liečebné náklady alebo náklady na pohreb, keď dokážete presadzovať podobné infantilné „sprostosti“, ktoré by nedajbože, ešte aj niekto schválil. Ak si podobné „choré rady“ prečítajú deti, či iní ľahkovážni dobrodruhovia, budú nemocnice a cintoríny preplnené.

Je úplne nepochopiteľné, že podobné nezmysly a hlúposti dokáže v dnešnej dobe ešte vôbec niekto verejne prezentovať. Prečo asi nosia prilby všetci profesionálni cyklisti na všetkých pretekoch, na tréningoch na sústredeniach? Aby im nebola zima na hlavu? Z frajeriny? Kvôli sponzorom? Veď majú najlepšie bicykle, najlepší servis, sú špičkovo trénovaní, jazdia na najlepších cestách, s policajnou asistenciou... Nie. Lebo si chránia vlastný život. Keď po tragickej smrti Rusa Kivileva v druhej etape na pretekoch Paríž – Nice v roku 2003, potom ako pri páde utrpel ťažkú faktúru lebky, nariadila medzinárodná cyklistická federácia povinné nosenie prilieb, dovtedy to bolo dobrovoľné, nik nepovedal ani mäkké f.

Alebo ďalšia demagógia. Argumentovať, že v Dánsku a Holandsku, čo sú cyklistické veľmoci, je malá nehodovosť cyklistov a prilby nie sú povinné, je rovnaký argument, ako povedať, že sa utopí menej plavcov vo vypustenom bazéne, ako v plnom vody. V oboch krajinách majú cyklisti zo zákona úplne iné podmienky a pravidlá, ako inde. Majú špeciálne, kvalitné a upravené cyklocesty, prednosť majú cyklisti úplne všade. V meste aj mimo neho. Ak tam zrazíte cyklistu, jazdíte po cyklistických cestách, alebo čo i len zaparkujete auto na nich, máte vážny problém. To je základ nízkej nehodovosti. Nie prilba pán Netri. Tá ju ešte zvyšuje.

Preto treba iba súhlasiť s novelou ministerstva vnútra, ktoré navrhuje ďalšie sprísnenie povinnosti nosiť prilbu. Tú by podľa jeho predstavy mali mať povinne už aj deti prepravované na cyklosedačke a na bicykli pevne spojenom tyčou s vodiacim bicyklom. Žiadne, ale. Prilbu by mali nosiť všetci a bez výnimky. To nie je žiadny diktát, ani nátlak. Iba realita, nutnosť, praktická skúsenosť. Hlavu a zdravie máme totiž všetci iba jedno. Aj keď hlavu majú niektorí asi iba na nosenie klobúka...

Som zvedavý, či s podobnou hlúposťou vylezie pán Netri a Cyklokoalícia aj pred zimnou sezónou a bude presadzovať lyžovanie bez prilieb. Veď aj tu ženský zadok inšpiruje vlekárov na skútroch k rýchlejšej jazde a bude takisto spôsobovať väčšie množstvo pádov. Veď aj tu môžete s prilbou naraziť do prekážky a spôsobiť nehodu, aj tu prilba môže znižovať počet lyžiarov na svahu... Pán Netri zobuďte sa a nemasírujte verejnosť hlúposťami. Podobnými rečami robíte zo Slovákov iba hlupákov a pacientov traumatologických oddelení.
 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Buďme všetci elitami, najlepšími v tom, čo robíme

A toto máme odkiaľ, nadávať ľuďom, čo sa o niečo snažili, čo si hodiny odsedeli na prednáškach a odučili a robia šestnásť hodín denne?

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Po fronte chce Oliver Valentovič len sprchu, pivo a pizzu.

EKONOMIKA

Najväčší mäsokombinát nepatrí do bankrotu, uznal súd

Bankrot navrhovala ukrajinská firma, nakoniec si to rozmyslela.


Už ste čítali?